Sunday, November 7, 2010

Bilik Belakang

Hi.
Baiklah, today I will tell you a story tentang kehidupan saya di bilik belakang di rumah sewa saya ini. Kenapa tiba-tiba topik ini? Sebab semalam masa saya study for my 2nd last paper IBM, saya terasa perasaan membuak-buak untuk memblogging pasal ni. Saya tahan & tahan perasaan tu & skrg saya lpskan. Lagipun, bilik ni kalau nak diikutkan piawaian saya, dia dah layak untuk diceritakan memandangkan saya telah mendiami rumah ini hampir 3 tahun.

Masa mula-mula saya ditawarkan & diterima masuk ke rumah ini, bilik ini didiami oleh 3 org. Saya & 2 org lagi kwn saya Haziq & Naj. Bilik saya ini letaknya di belakang, org kata bilik maid la senang cerita. Belakang bilik saya adalah dapur. Masa mula-mula duduk, tidak pernah terbayang di fikiran saya untuk memiliki kuasa penuh terhadap bilik ini. Tetapi, agaknya dah takdir bilik ini jatuh ke dlm genggaman tgn saya, seorang demi seorang roomate tu emo, bilik panas katanya, maka keluarlah mereka berdua menjajah tanah baru which is kawasan dpn TV.

Bermulalah era pemerintahan saya. Akan tetapi, malang tak berbau. Bilik saya ni rupanya scary sikit masa mula-mula tu. Mcm-mcm jgk lah kan jadi. Dah nama bilik blkg ni, so saya pun memilih seorang superhero untuk membantu saya dlm menepis gangguan-gangguan ni. Aspa dgn rela hatinya menemani saya selama hampir setahun. Lps tu bila saya pegi Puncak Perdana dia pun kuar kejap,haha. so kira bilik ni mcm tak diutilisekn sgt masa sem julai-november 2009.

Bila saya masuk blk last sem bilik ni dah hilang kescaryan tu. Alhamdulillah. Tp still tido mlm lampu blkg or bilik air saya tetap bukak.Klu Naj bgn pukul 3 pagi dia tutup saya automatically akan terjaga & bukak balik. Pelik kan? Org jaga klu bukak lampu tp saya jaga bila tutup lampu.

Bilik ni unik,sb setiap malam, saya akan dgr kucing menjerit-jerit sesama sendiri. Puncanya sb lorong blkg ni adalah tempat pertempuran diorg setiap mlm. Its mcm bilik gelap kat asrama dulu2. Which means kucing mana yg x puas hati akan bertempur di sini. Kadang tu dasyat sgt gaduh sampai igt mati dah sekor tp besok pagi bukak pintu tgk hidup je lagi tgh berak dkt pokok dpn rumah. Maybe diorang gaduh berebut port berak kot. Who knows.

Satu lagi keistimewaan bilik ni ialah, bila jiran blkg tu masak, bau wangi masakan dia tu menusuk ke lubang hidung saya, yg mana seterusnya mempengaruhi selera mkn saya. Dia masak pulak nak power ja, tiba-tiba bau chicken chop, tiba-tiba bau Big Apple, tiba-tiba bau Choc Chip Cookies, tiba-tiba bau ayam rendang. So tulah antara punca duit cpt habis. Salah jiran blkg.

Tp kalau org dlm rumah ni yg masak, baunya lain pulak. haha. Tapi apakan daya, dah nasib bilik blkg. So belilah Febreze. Sembur bagai mencurah-curah ke ladang gandum mengurangkan effect bau melekat dkt baju & tilam. Tak nak la pegi kls lecturer tnya "Saifol you masak telor goreng dgn seasoning Maggi ke td? " -.-"

Tapi satu benefit yg bilik lain tak dpt. Bilik ini sentiasa cool! Sejuk. Klu tgh hari bilik kat atas bahang tp bilik ni maintain je. Awal-awal duduk panas sb kipas x cuci sb tula angin slow. haha.

Err aah tu je la benefit dia. Tp saya bersyukur. Sb saya rasa serasi dgn bilik ini. :)

Saya lapar. Bye.

No comments:

Post a Comment